27. Dogma ´95
DĚJINY_27 : DOGMA 95
Je to volný překlad ze stránek www.dogme95.dk a tak to místy bude trochu agitka.
Proto používám kurzivu všude, kde s tím nelze jednoznačně souhlasit jako s faktem.
Občas do toho vstoupím vlastní poznámkou v Courieru.
| Dogma 95 …skupina filmových režisérů, založená v Kodani na jaře roku 1995… antiburžoazní hnutí se samo stalo buržoazním, protože bylo postaveno na teoriích, které vnímaly umění tímto způsobem. Koncept autorství byl buržoazním romantismem od samého počátku a proto byl falešný/špatný. Dogma není individuální! Dnes nové technologie umožňují docílit definitivní demokracie ve filmu. Tím asi míní DV, vtipálci. Poprvé může dělat filmy každý. Ale čím přístupnějšími se média stávají, tím důležitější se stává avantgarda. A není omylem, že fráze avantgarda má vojenské konotace. Odpovědí je disciplína…musíme dát svým filmům uniformu, protože individuální film bude definován jako dekadentní. Je otázkou, co si vůbec představují pod avantgardou. Ty nejapnosti o uniformách asi netřeba brát vážně, tím patrně chtěli pouze rozproudit debatu a získat tak potřebnou publicitu, aniž by to mělo nějaký hlubší obsah. A to negativní spojení individualismu/autorství s romantismem je taky přinejmenším scestné, protože pak mu museli nadšeně opěvovat velké studiové produkce, kde je onen individualismus potlačen ve jménu jiného „manifestu“ – zisku.
V roce 1960 už toho bylo příliš – film byl překrášlen (cosmeticised) až k smrti, od té doby požívání kosmetiky vybouchlo. Nejvyšším úkolem dekadentních filmařů je pobláznit/balamutit publikum. Je tohle to, nač jsme tak pyšní? Tohle nám přineslo těch 100 let? Iluze, jejichž prostřednictvím mohou být komunikovány emoce? …Libovolným výběrem lstí individuálního umělce? Předvídatelnost (dramaturgie) se stala zlatým teletem, kolem kterého tančíme. Nechat vnitřní život postav ospravedlnit zápletku je příliš komplikované a nespadá to do „vysokého umění“. Jako nikdy předtím, povrchní akce a povrchní filmy dostávají všechno uznání. Výsledek je neplodný. Iluze pathosu a iluze lásky. S tím lze opět celkem snadno polemizovat. Dramaturgie je důležitá. Když zrežírují herce tak dobře, že jejich vnitřní život bude jasně vést zápletku a směrovat děj, tak jim to kritika těžko omlátí o hlavu. Při současném počtu kin a TV kanálů je zcela marné naříkat nad povrchností toho, čím se tato média nutně musí, krom „vysokého umění“, naplnit, mají-li vůbec existovat v tomto počtu. A je jedině dobře, že pathos, láska nebo cokoliv dalšího je a bude ve filmu vždy jen iluzí. Protože k čemu by nám pak byl reálný život a jak by se vůbec lišil od virtuálna, kdyby bylo možné tuto iluzi překračovat? Pro Dogma 95 film není iluzí! Výsledkem nových technologií je pozvednutí kosmetiky na božskou úroveň. Kdokoliv kdykoliv může smýt poslední zrna pravdy ve smrtelném objetí senzace. Iluze jsou všechno, co může film skrýt (hide behind). Tady snad stojí za povšimnutí jen to, k jak křečovité rétorice může někdo šáhnout pro trochu sebeprezentace, no nic, aspoň že si to hoši naférovku dali do názvu – dogma. (Já ty filmy mám vcelku ráda, ale tohle jsou fakt bláboly.)
|
|
|
| "Přísahám, že se podrobím následující sadě pravidel zavedených a potvrzených Dogma 95“ |
|
|
| 1. | Natáčení musí probíhat v reálu. Rekvizity a dekorace nemohou být přivezeny (pokud je konkrétní rekvizita nezbytná pro příběh, musí být nalezena taková lokace, kde tato rekvizita již existuje). |
|
|
| 2. | Zvuk nemůže být nikdy nahráván bez obrazu a naopak. (Hudba nesmí být používána, ledaže se vyskytne v místě natáčení). |
|
|
| 3. | Kamera musí být ruční. Jakýkoliv pohyb či statičnost dosažitelné rukou jsou povoleny. (Film se nemůže odehrávat tam, kde stojí kamera. Natáčení musí probíhat tam, kde se odehrává film). |
|
|
| 4. | Film musí být barevný. Speciální osvětlení není akceptovatelné. Pokud je příliš málo světla pro expozici, scéna musí být vystřižena/vyhozena nebo se namontuje lampa na kameru.). |
|
|
| 5. | Optické triky a filtry jsou zakázány. |
|
|
| 6. | Film nesmí obsahovat povrchní akce. (Vraždy, zbraně, atd. se nesmí vyskytnout.) |
|
|
| 7. | Časové a geografické zcizení/odchylky jsou zakázány. (Tzn: film se odehrává teď a tady.) |
|
|
| 8. | Žánrové filmy jsou nepřijatelné. |
|
|
| 9. | Filmový formát musí být Academy 35 mm. |
|
|
| 10. | Režisér nesmí být v titulcích. (The director must not be credited.) |
|
| Navíc jako režisér přísahám, že se vzdám osobního vkusu. Už nejsem umělec. Přísahám, že se vzdám vytváření „díla“, protože považuji okamžik za důležitější než celek. Mým nejvyšším cílem je vydolovat pravdu z mých postav a setů/dekorací (settings). Přísahám tak učinit všemi dostupnými prostředky a na úkor jakéhokoli dobrého vkusu nebo estetických zřetelů. | ||||||||
|
| Kodaň, pondělí 13. března 1995
|
Dogme # 1: Festen (Denmark)
Directed by Thomas Vinterberg
Dogme # 2: Idioterne (Denmark)
Directed by Lars von Trier
Dogme # 3: Mifunes Sidste Sang (Denmark)
Directed by Sřren Kragh-Jacobsen
Dogme # 4: The King Is Alive (Denmark)
Directed by Kristian Levring
Dogme # 5: Lovers (France)
Directed by Jean-Marc Barr
Dogme # 6: Julien Donkey-Boy (USA)
Directed by Harmony Korine
Dogme # 7: Interview (Korea)
Directed by Daniel H. Byun
Dogme # 8: Fuckland (Argentina)
Directed by Jose Luis Marques
Dogme # 9: Babylon (Sweden)
Directed by Vladan Zdravkovic
Dogme # 10: Chetzemoka's Curse (USA)
Directed by Rick Schmidt, Maya Berthoud,
Morgan Schmidt-Feng, Dave Nold,
Lawrence E. Pado, Marlon Schmidt
and Chris Tow.
Dogme # 11: Diapason (Italy)
Directed by Antonio Domenici
Dogme # 12: Italiensk For Begyndere (Denmark)
Directed by Lone Scherfig
Dogme # 13: Amerikana (USA)
Directed by James Merendino
Dogme # 14: Joy Ride (Switzerland)
Directed by Martin Ryngel
Dogme # 15: Camera (USA)
Directed by Rich Martini
Dogme # 16: Bad Actors (USA)
Directed by Shaun Monson
Dogme # 17: Reunion (USA)
Directed by Leif Tilden
atd